נמאס מהכאבים?

איך אפשר להתגבר על כאבי גב במחזור בעזרת רפואה סינית ומכשור מתקדם?

כאבי גב חזקים בזמן הווסת עלולים להוות אתגר לא קטן אשר נשים רבות מתמודדות איתו על בסיס חודשי.
אי הנוחות והכאב עלולים להשפיע מאוד על הפעילות היומיומית ואיכות החיים.
החדשות הטובות הן שלרפואה הסינית יש כלים פרקטים ויעילים להקלה על אותם כאבים. בגישתה ההוליסטית, שמה לה הרפואה הסינית למטרה גם לטפל בכאב עצמו מהשורש, וגם להחזיר את הגוף לאיזון על מנת למנוע את הכאבים בעתיד.
מחקרים רבים מוכיחים כי דיקור סיני יכול להפחית משמעותית את עוצמת הכאב ולשפר את התפקוד בקרב נשים הסובלות מכאבי גב תחתון כרוניים.

במאמר זה נחקור את היתרונות של רפואה סינית בהתגברות על כאבי גב בווסת, נמנה תרופות טבעיות היכולות לסייע, נדבר על דיקור סיני, על צמחי מרפא סיניים הידועים כמסייעים בנושא, וגם על מה ניתן לעשות כדי למנוע מראש את הכאבים ואילו שינויים באורח החיים יכולים לספק הקלה.

כאבי גב תחתון במחזור
כאבי גב תחתון במחזור נפוצים ביותר בחלק הראשון של המחזור

הבנת כאבי הגב בווסת

כאבי גב חזקים בווסת ידועים בשם 'דיסמנוריאה'. זהו מצב שכיח שחוות נשים רבות במהלך המחזור החודשי שלהן, המאופיין בהתכווצויות בגב התחתון ובבטן התחתונה. הסיבה המדוייקת לכאבים אינה מובנת במלואה, אך מניחים שהיא קשורה לשחרור של חומרים בגוף לקראת הווסת הנקראים פרוסטגלנדינים, שגורמים להתכווצויות ברחם על מנת לעזור לה להשיל את רירית הרחם.

אותם פרוסטגלנדינים אינם מכאיבים כשלעצמם, אלא אם נמצא גורם שעלול להעצים את כאבי הגב, כגון חוסר איזון הורמונלי, מתח, חוסר פעילות גופנית ותזונה לא מתאימה. נשים הסובלות ממחלות רקע כגון אנדומטריוזיס או שרירנים עלולות לחוות כאבי גב חמורים יותר במהלך המחזור שלהן.

הכאב יכול לנוע בין קל לחמור ועשוי להימשך מספר שעות עד מספר ימים. הוא עלול להשפיע באופן משמעותי על הפעילות היומיומית של האישה ואיכות החיים שלה. באופן כללי ימי הווסת הם ימים בהם הגוף זקוק ליותר מנוחה, אך אם מגיעים למצב של השבתה גופנית כללית עקב כאבים חזקים מנשוא, זהו רמז עבה מהגוף שלנו על קיומו של חוסר איזון מסויים שרצוי לפתור.

רפואה סינית לכאבי גב בווסת

הרפואה הסינית משמשת מזה מאות שנים לטיפול במגוון רחב של מצבים בריאותיים, כולל כאלה הקשורים במחזור החודשי. הגישה שלה מתמקדת באיזון כלל המערכות בגוף וקידום הרווחה הכללית. אחד מעקרונות המפתח של הרפואה הסינית הוא העבודה עם אנרגיית הצ'י – כוח החיים הזורם בגוף. כאשר הצ'י חסום או יוצא מאיזון נוצר מצב שעלול להוביל לשלל כאבים ומצבי אי-נוחות.

הרפואה הסינית מציעה מגוון רחב של טכניקות וטיפולים להקלה על כאבי גב במחזור החודשי.
דיקור סיני, צמחי מרפא ושינויים באורח החיים הם רק חלק מהשיטות המשמשות בפועל מסורתי זה.

דיקור סיני

טיפול הכרוך בהחדרת מחטים דקות לנקודות ספציפיות בגוף כדי לקדם את זרימת הצ'י ולהחזיר את האיזון לגוף. עבור כאבי גב תחתון במחזור, דיקור סיני יכול להתמקד בנקודות ספציפיות לאורך המרידיאנים (ערוצי אנרגיה) העוברים דרך הגב התחתון והבטן. דיקור עוזר להפחית דלקת, לשפר את זרימת הדם, ולהקל על הכאב.

צמחי מרפא

שילוב של צמחים, מינרלים וחומרים מן החי שנוצר על מנת ליצור תרופות המיועדות לטיפול בבעיות בריאותיות ספציפיות. עבור כאבי גב תחתון בווסת, משמשים בדרך כלל בצמחי מרפא כמו דונג קוואי, Motherwort, קליפת ערבה לבנה. לצמחי מרפא אלה יש תכונות אנטי דלקתיות והם יכולים לעזור להרפות את השרירים, להפחית כאבים ולווסת את המחזור החודשי.

שינויים באורח החיים

בנוסף לדיקור סיני ותרופות צמחיות, ביצוע שינויים מסוימים באורח החיים נמצא מועיל בהקלה על כאבי גב בווסת. עיסוק בפעילות גופנית סדירה, תרגול טכניקות לניהול מתח כמו מדיטציה או יוגה, שמירה על תזונה בריאה, מנוחה ושינה מספקת – כל אלה הם גורמים חשובים לתמיכה ברווחה הכללית ולהפחתת הכאב במהלך הווסת.

על ידי טיפול הן בסימפטומים עצמם והן בסיבות השורשיות לכאבי גב במחזור החודשי, הרפואה הסינית מספקת גישה מקיפה ויעילה לניהול הבעיה. שילוב של איזון האנרגיה בגוף עם קידום הבריאות הכללית מביא דרך טבעית, יעילה וארוכת טווח להקלה על הכאבים ולשיפור איכות החיים במהלך הווסת בפרט ובמהלך המחזור החודשי בכלל.

דיקור סיני לכאבי גב בווסת

דיקור סיני הוא טכניקה מסורתית של הרפואה הסינית, הכוללת החדרת מחטים דקות לנקודות ספציפיות בגוף היושבות על מרידיאנים – ערוצי אנרגיה. דיקור שימש במשך מאות שנים לטיפול במצבים בריאותיים שונים, זו טכניקה יעילה להקלה על כאב ולריפוי שלו. הוא פועל באמצעות גירוי תגובת הריפוי הטבעית של הגוף והשבת זרימת הצ'י – אנרגיית החיים, הזורמת בערוצי האנרגיה (מרידיאנים).

מחקרים הראו כי דיקור סיני מהווה טיפול יעיל הן לכאבי גב והן לכאבי ווסת.
מחקר שפורסם בכתב העת Journal of Alternative and Complementary Medicine מצא כי דיקור סיני הפחית משמעותית את עוצמת הכאב ושיפר את התפקוד הפיזי אצל נשים הסובלות מכאבי גב תחתון כרוניים. מחקר נוסף שפורסם בכתב העת Journal of Traditional Chinese Medicine דיווח כי דיקור סיני הפחית את חומרת ומשך כאבי הווסת.

על ידי התמקדות בנקודות דיקור ספציפיות ניתן להקל על מתח השרירים, להפחית דלקתיות ולאזן את הרמות ההורמונליות בגוף, מה שמוביל להקלה הן על כאבי גב חזקים מאוד והן על כאבי וסת. אם את חווה כאבי גב שקלי לנסות דיקור סיני כגישה טבעית ויעילה להקלה על כאבים.

צמחי מרפא סיניים לכאבי גב בווסת

הרפואה הסינית מציעה מגוון צמחי מרפא שיכולים להקל ביעילות על כאבי גב בזמן וסת. צמחים אלה ידועים בתכונות הריפוי שלהם ושימשו במשך מאות שנים להקלה על תסמינים הקשורים למחזור.
צמח אחד כזה הוא דונג קוואי (Dong Quai), הידוע גם בשם אנג'ליקה סיננסיס (Angelica Sinensis). הוא משמש בדרך כלל להסדרת המחזור החודשי ולהקלה על הכאב.
צמח נוסף, צ'ואן שיונג, משפר את זרימת הדם ויכול לעזור להפחית כאב בזמן הווסת.
נוסף על כך, צמחי מרפא כמו יאן הו סו ובאי שאו יכולים לעזור להרפות את השרירים ולהקל על התכווצויות.

חשוב לציין כי נטילת צמחי מרפא סיניים צריכה להיעשות בהנחיית מטפל מוסמך ברפואה סינית. המטפל יכול להמליץ על השילוב הנכון של הצמחים כדי לטפל בתסמינים הספציפיים שלך ולהבטיח שימוש בטוח ויעיל שלהם.
צמחי מרפא סיניים יכולים להוות חלק מטיפול בגישה טבעית והוליסטית לכאבי גב במחזור החודשי, לספק הקלה ולקדם רווחה כללית.

שינויים באורח החיים להפחתת כאבי גב בווסת

שינויים באורחות חיים כוללים בין היתר:

  • פעילות גופנית באופן קבוע: עיסוק בפעילות גופנית סדירה יכול לעזור לחזק את שרירי הליבה והגמישות שלך, ולהפחית כאבי גב. תרגילים בעלי עצימות נמוכה כמו הליכה, שחייה, יוגה ופילאטיס נמצאו כמועילים במיוחד גם בזמן הווסת עצמה, מאחר והם משפרים את זרימת הדם, משחררים אנדורפינים ופותחים את ערוצי האנרגיה בגוף.
  • תרגול יציבה טובה: שמירה על יציבה נכונה בזמן ישיבה, עמידה והליכה מקלה מאוד על כאבי גב ובטן. הימנעי מכיפוף לא נכון והשתדלי לשבת זקוף עם הכתפיים לאחור, לאסוף את הבטן. אם אופי העבודה שלך משרדי ואת יושבת הרבה, שקלי להשתמש בתמיכה מתאימה, כרית או משענת גב.
  • תרגול להפחתת סטרס: רמות מתח גבוהות עלולות להחמיר כאבים לאורך המחזור החודשי, בייחוד בזמן הווסת. נסי לשלב טכניקות לניהול סטרס בשגרה שלך כגון תרגילי נשימה עמוקה, מדיטציה, יוגה או עיסוק בפעילויות שאת נהנית מהן.
  • שתייה מרובה: מים עוזרים לשמור על הידרציה ולהפחית מתח מהשרירים.
  • הקפדה על תזונה מאוזנת ומותאמת: צריכת תזונה מזינה שעשירה בפירות, ירקות, דגנים מלאים, אגוזים וחלבונים יכולה לעזור לתמוך בבריאות הכללית ולהפחית את רמת הדלקתיות בגוף.
  • מנוחה ושינה איכותית: מנוחה ושינה מספקת חיוניות לשמירה על הבריאות הכללית, הפחתת עומס מהגוף והורדת רמות מתח. תעדפי את השינה שלך ושימי דגש על סביבת שינה נוחה ומפנקת.

טיפול טבעי ומיידי לכאב בזמן הווסת עצמה

  • טיפול בחום: שימוש בכרית חימום על הגב התחתון יכול לספק הקלה מיידת על כאבי הגב. החום עוזר להרפות את השרירים ולפזר את הכאב.
  • תה צמחים: שתיית תה צמחים כמו קמומיל, זנגביל ומנטה יכולה לעזור להרפות את השרירים ולהקל על אי הנוחות במהלך הווסת.
  • שמנים אתריים: עיסוי הגב התחתון עם שמנים אתריים כמו לבנדר, מרווה מרושתת או מיורן יכול לעזור להרפות את השרירים ולהקל על הכאבים.
  • פעילות גופנית עדינה: נשימות, מתיחות, יוגה מותאמת וכו' משפרות את זרימת הדם ועוזרות להרפות התכווצויות.
  • מנוחה: שינה מספקת ומנוחה תומכת בפעילות של הרחם בזמן הווסת.

מציאת השינויים באורח החיים שעובדים הכי טוב בשבילך עשויה לקחת זמן. היי סבלנית ועקבית ביישום שינויים אלה, והתייעצי עם איש מקצוע בתחום הבריאות או עם מטפל ברפואה סינית לקבלת ייעוץ והדרכה מותאמים אישית.

אמנם זה לא תמיד אפשרי למנוע לחלוטין כאבי גב במהלך הווסת, אבל באמצעות שילוב הרגלים אלה ואחרים באורח החיים שלך, את יכולה לפחות להקל על אי הנוחות ולשמור על הרווחה הכללית שלך באופן עצמאי.

טיפול יעיל בכאבי גב ומחזור

כשמדובר בטיפול יעיל הן בכאבי גב והן בכאבי מחזור, הרפואה הסינית מציעה גישה הוליסטית המטפלת בסיבות השורש של אי נוחות זו. טכניקה נפוצה אחת נקראת Tuina, הכוללת טכניקות עיסוי ספציפיות כדי לקדם את זרימת הדם, להפחית דלקת, ולהקל על הכאב באזורים הפגועים. אפשרות טיפול יעילה נוספת היא מוקסיבציה, הכוללת צריבה של צמח קטן בשם mugwort ליד נקודות דיקור ספציפיות כדי לעורר את זרימת הדם ולהקל על הכאב. בנוסף, מטפלים ברפואה סינית עשויים לרשום פורמולות צמחיות המותאמות לצרכים הספציפיים של האדם, המשלבות צמחי מרפא שונים עם תכונות אנטי דלקתיות ומקלות על כאבים. תרופות צמחיות אלה מכוונות לחוסר האיזון הבסיסי בגוף, מקדמות בריאות כללית ומפחיתות כאבים בגב ובמהלך הווסת.

טכניקות נוספות ברפואה הסינית לכאבי גב במחזור החודשי

הרפואה הסינית מציעה מגוון טכניקות נוספות שיכולות להקל ביעילות על כאבי גב במחזור. טכניקות אלה מתמקדות בהחזרת איזון הצ'י, או האנרגיה החיונית, בגוף. הנה כמה טכניקות נפוצות:

  • אקופרסורה: טכניקה זו כוללת הפעלת לחץ על נקודות דיקור ספציפיות כדי להקל על הכאב. עבור כאבי גב הווסת, נקודות אקופרסורה ממוקמות לאורך הגב התחתון, הבטן והרגליים. אקופרסורה עוזרת לשחרר מתח, לשפר את זרימת הדם, ולהפחית דלקת.
  • עיסוי טווינא (Tui Na): טווינא הוא עיסוי טיפולי סיני המתמקד במניפולציה של ערוצי האנרגיה ונקודות האקופרסורה של הגוף. הוא עוזר להרפות את השרירים, לשפר את זרימת הדם, ולהפחית את הכאב. עיסוי טווינא מכוון באופן ספציפי לגב התחתון ולבטן כדי להקל על הווסת.
  • מדבקות צמחים: מדבקות צמחים משמשות לעתים קרובות ברפואה הסינית כדי להקל על כאב. מדבקות אלה מכילות שילוב של מרכיבים צמחיים המסייעים להרפיית שרירים, הפחתת דלקת והקלה במחזור החודשי. ניתן להדביק אותן ישירות על הגב התחתון להקלה ממוקדת.
  • מוקסיבציה: מוקסיבציה היא שריפת מוגוורט מיובש ליד נקודות דיקור ספציפיות כדי לעורר את זרימת הצ'י ולהקל על הכאב. טכניקה זו מגרה נקודות אקופרסורה לאורך הגב התחתון והבטן כדי לעורר את הגוף להקל ולפתור את הכאבים באופן עצמאי.

בטכניקות אלה ניתן להשתמש בנפרד או בשילוב, בהתאם לחומרת הכאב ולצרכים הספציפיים שלך.
התייעצות עם מטפל מוסמך ברפואה סינית תבטיח את תוכנית הטיפול המתאימה ביותר בשבילך.

כאבי גב במחזור
כאבי גב במחזור תוקפים עד 60 אחוז מהמטופלות

לסיכום – הקשר בין רפואה סינית לכאבי גב תחתון במהלך המחזור החודשי

על פי עקרונות הרפואה הסינית, כאבי גב חזקים בווסת נגרמים לעיתים קרובות כתוצאה מחוסר איזון הורמונלי או חסימה של אנרגיית הצ'י בגוף.

על ידי שימוש בטכניקות שונות כגון דיקור סיני, תרופות צמחיות ושינויים באורח החיים, הרפואה הסינית שואפת להחזיר איזון למערכות בגוף ולשפר את זרימת הצ'י על מנת להקל על כאבי גב במחזור החודשי. דיקור סיני מסייע לעורר את תגובת הריפוי הטבעית של הגוף ולקדם את זרימת הצ'י לאורך ערוצי אנרגיה ספציפיים. צמחי מרפא סיניים משמשים להזנת הגוף במינרלים, הפחתת דלקת וקידום רווחה הכללית.
בנוסף, ביצוע שינויים באורח החיים ונקיטת תרגילי מניעה יכולים להפחית עוד יותר כאבים במהלך הווסת.

על ידי טיפול בסיבות השורשיות של כאבי הגב, הרפואה הסינית מציעה גישה הוליסטית להקלה על כאבים שיכולה לספק תוצאות ארוכות טווח. שילוב טכניקות של רפואה סינית בשגרת הטיפול בווסת יכול להוביל לשיפור משמעותי ברווחה הפיזית והרגשית שלך במהלך הווסת.

לסיום, כאבי ווסת יכולים להיות מצב מתיש שמשפיע על נשים רבות. עם זאת, הרפואה הסינית מציעה פתרונות יעילים להתגברות על כאב זה ולשיפור הרווחה הכללית. על ידי אימוץ היתרונות של הרפואה הסינית נשים יכולות להחזיר לעצמן את השליטה על גופן, להעצים את עצמן, ובאופן עצמאי וללא תלות בתרופות לחיות חיים נטולי כאבים.

מחקרים על טיפול בכאבי גב במחזור בעזרת רפואה סינית ואינפרא אדום:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6756727/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5999465/

https://trialsjournal.biomedcentral.com/articles/10.1186/s13063-021-05050-w

כותב הפוסט - אביהו קוזי
מטפל מוסמך ברפואה סינית

טיפול בעזרת אינפרא אדום ודיקור לבעיות כאב

כואב לכם?

מה אומרים עלינו?