נמאס מהכאבים?

מבוא

כאב עצם הזנב, הידוע גם בשם coccydynia, יכול להיות כאב אמיתי בישבן, פשוטו כמשמעו. זה מתייחס אי נוחות או כאב בעצם עצם הזנב, אשר ממוקם בחלק התחתון של עמוד השדרה. מצב זה יכול להיות מטריד למדי, המשפיע על פעילויות יומיומיות כמו ישיבה, עמידה, או אפילו הליכה. Coccydynia יכול להיגרם על ידי גורמים שונים יכול להוביל אי נוחות מתמשכת אם לא מטופל כראוי.

אנשים רבים חווים כאבים בעצם הזנב בשלב כלשהו בחייהם, לעתים קרובות עקב פציעות או ישיבה ממושכת. החדשות הטובות הן כי עם הטיפול הנכון, רוב המקרים של coccydynia ניתן לפתור במהירות.

הבנת האנטומיה של עצם הזנב

עצם הזנב, היא עצם משולשת קטנה הממוקמת בתחתית עמוד השדרה. תפקידה העיקרי הוא לתמוך בגוף בעת ישיבה ועמידה. למרות גודלה הקטן, עצם הזנב ממלאת תפקיד מכריע בשמירה על איזון ויציבות.

עצם הזנב מורכבת משלוש עד חמש חוליות מאוחות, והיא חלק חיוני ממבנה רצפת האגן. הוא מתחבר לשרירים, גידים ורצועות שונים המסייעים ביציבה ובתנועה. עצם הזנב משמשת גם כנקודת חיבור למספר שרירים, כולל הגלוטאוס מקסימוס(הישבן).

בשל מיקומו בבסיס עמוד השדרה, עצם הזנב יכולה להיות רגישה לפציעה או טראומה. נפילה ישירות על עצם הזנב, במיוחד על משטחים קשים, עלולה לגרום לכאב ואי נוחות. בנוסף, ישיבה ממושכת או טראומה חוזרת ונשנית לאזור עצם הזנב עלולה להוביל לדלקת או אפילו לשבר בעצם.

גורמים לכאב בעצם הזנב

כאבים בעצם הזנב יכולים להיגרם ממגוון גורמים, חלקם לא שגרתיים ולא צפויים. הנה חמש סיבות מוזרות לכאבים בעצם הזנב:

  1. הריון ולידה: למרות שזה לא בהכרח מוזר, לחצים ועומסים הנגרמים בזמן ההריון ולידה יכולים לגרום לכאבים בעצם הזנב. תנועות התינוק במהלך הלידה ולחצים פנימיים עלולים לגרום לטראומה בעצם הזנב.

 

  1. ישיבה ממושכת על חפצים קשים או לא נוחים: ישיבה על משטח קשה או לא מאוזן כמו ארנק עבה או חפץ בכיס האחורי של המכנסיים יכולה לגרום ללחץ לא שווה על עצם הזנב, מה שיכול להוביל לכאב לאורך זמן.

 

  1. רכיבה על אופניים ומשקלים לא נכונים: רכיבה על אופניים עם מושב שאינו מתאים לגוף יכולה לגרום ללחץ מוגבר על עצם הזנב. שימוש במושב לא מתאים או רכיבה ממושכת על אופני הרים עם תנוחות קיצוניות יכולים לגרום לכאבים.

 

  1. בעיות במערכת העיכול: עצירות ממושכת או תנועות מעיים כואבות יכולות לגרום ללחץ על עצם הזנב, מה שגורם לכאב. פעילות מערכת העיכול המוגברת יכולה להפעיל לחצים לא רגילים על עצם הזנב.

 

  1. מתח וחרדה: מצבים של מתח וחרדה יכולים להוביל לכיווץ שרירים באזור האגן והגב התחתון, כולל שרירים שמחוברים לעצם הזנב. כיווץ ממושך של השרירים יכול לגרום לכאב באזור זה.

הגורמים הללו מדגישים כמה חשוב להבין את המקור של כאב בעצם הזנב כדי לטפל בו בצורה יעילה. לעיתים הסיבה לכאב יכולה להיות בלתי צפויה ויש לבחון את כל האפשרויות.

תסמינים ואבחון

כאב עצם הזנב יכול להתבטא בדרכים שונות, מה שהופך אותו חיוני לזהות את הסימפטומים הקשורים לאבחון וטיפול נאותים. תסמינים נפוצים של עצם הזנב, או כאב עצם הזנב, כוללים כאב עמום או חד מתמשך סביב אזור עצם הזנב, אשר יכול להחמיר בזמן ישיבה ממושכת או כאשר מופעל לחץ על עצם הזנב.

אנשים הסובלים מכאב בעצם הזנב עשויים גם לחוות רגישות או כאב באזור עצם הזנב, מה שהופך אותו לא נוח לשבת או לעסוק בפעילויות המפעילות לחץ על עמוד השדרה התחתון. במקרים מסוימים, הכאב עשוי להקרין לגב התחתון או אפילו במורד הרגליים, מחקה תסמיני סיאטיקה (תסמיני פריצת דיסק עם הקרנה לאחורי הרגל).

אפשרויות טיפול

כשמדובר בטיפול בכאבי עצם הזנב, ישנן אפשרויות שונות הזמינות בהתאם לחומרת המצב. הנה כמה גישות נפוצות:

טיפולים שמרניים

טיפולים שמרניים הם לעתים קרובות קו ההגנה הראשון מפני כאבים בעצם הזנב. מנוחה של האזור הפגוע על ידי הימנעות מישיבה ממושכת ושימוש בריפוד כמו כרית בצורת סופגנייה יכולה לעזור להקל על הלחץ על עצם הזנב. נוסף על כך, מריחת שקיות קרח על האזור ונטילת תרופות נגד כאבים ללא מרשם כמו איבופרופן יכולות לעזור להפחית דלקת ולהקל על אי נוחות.

זריקות

במקרים בהם טיפולים שמרניים אינם יעילים.
זריקות סטרואידים יכולות לספק הקלה זמנית על ידי הפחתת נפיחות סביב אזור עצם הזנב.

התערבויות כירורגיות

במקרים חמורים או מתמשכים של כאבים בעצם הזנב שאינם מגיבים לטיפולים אחרים, ניתן לשקול ניתוח. הליכים כמו coccygectomy, הכוללים הסרה של חלק או את כל עצם עצם עצם הזנב, שמורים למצבים קיצוניים שבהם שיטות שמרניות לא הצליחו לספק הקלה.

חיוני להתייעץ עם איש מקצוע בתחום הבריאות כדי לקבוע את תוכנית הטיפול המתאימה ביותר בהתבסס על סימפטומים אישיים והיסטוריה רפואית. אין להתעלם מכאבי עצם הזנב, שכן התערבות בזמן יכולה למנוע סיבוכים ארוכי טווח ולשפר את איכות החיים הכללית.

איך מטפלים במרפאה שלנו בכאבים בעצם הזנב? 

דיקור – דיקור מניע את הדם באזור הגב התחתון וחוליות עצם הזנב ומתחיל תהליך ריפוי מקומי וספציפי של הגוף.

מכשיר הננו פיין שלנו – מכשור המתקדם בעולם לטיפול בעזרת אינפרא אדום רחוק שמניע את השרירים,במידה ומדובר ״שריר תפוס״ הוא מרפה את השרירים הזוקפים של הגב ומוריד את הכאב לעיתים אף במיידי ומניע את הנוזל בתוך השריר ,וכמובן מוריד דלקת בצורה אפקטיבית ביותר, עצם הזנב מתחברת לזוקפי הגב והחיבור בינהם מייצר דלקת שמנפחת את האזור וגורמת לקיצור של השרירים המחוברים ולכאב מקומי

קינזיוטייפ – טייפים צבעוניים במשקל העור שמורידים דלקת גם לאחר הטיפול ולוקחים את העומס על האזור ונותנים תמיכה.

פורמולות מחקר – פורמולת הgav שלנו .

לקחנו צמחי מרפא שעברו מחקר רפואי לכאבי גב תחתון ,הפורמולה מתמחה בהורדת דלקת ושיפור זרימת הדם בגב התחתון ומרכז הגוף והפכנו אותם לנגישים למטופלים שלנו ולא רק לבאי בתי החולים הפרטיים.

מניעה ומסקנה

מניעת כאבים בעצם הזנב יכולה להיות מושגת באמצעות התאמות פשוטות באורח החיים. ראשית, שמירה על יציבה טובה היא קריטית; נסו לשבת זקוף מבלי להתכופף. הפסקות קבועות מישיבה ממושכת יכולות גם לעזור להקל על הלחץ על עצם הזנב. זכור לעמוד, להתמתח ולהסתובב כל שעה, במיוחד אם יש לך עבודה משרדית.

אמצעי מניעה נוסף הוא השקעה בכרית תומכת כדי להפחית את העומס על עצם הזנב בזמן ישיבה. כריות שתוכננו במיוחד כדי להקל על הלחץ על עצם הזנב זמינות ויכולות לעשות הבדל משמעותי בנוחות(אלו אותם הכריות שנועדו לטחורים), במיוחד עבור אנשים שמבלים שעות ארוכות בישיבה.

יתר על כן, עיסוק בתרגילי חיזוק ליבה יכול לשפר את היציבה הכללית ולהקל על הלחץ על עצם הזנב. תרגילים כמו קרשים, גשרים והטיות אגן יכולים לעזור לחזק את השרירים התומכים בעמוד השדרה ובאגן, ולהפחית את הסיכוי לפתח כאבים בעצם הזנב.

לסיכום, בעוד כאב עצם הזנב יכול להיות מצב מתיש, זה לעתים קרובות ניתן להפחית את הכאב עם הגישה הנכונה. על ידי התמקדות בישיבה נכונה ותרגילי חיזוק ובעיקר דיקור או תרגילים מנחים, כמו גם שמירה על יציבה טובה, לקיחת הפסקות קבועות, וחיזוק שרירי הליבה.

כותב הפוסט - אביהו קוזי
מטפל מוסמך ברפואה סינית

טיפול בעזרת אינפרא אדום ודיקור לבעיות כאב

כואב לכם?

מה אומרים עלינו?